Ralu Ionita, o tanara cu aspiratii din Cantemir

Am ales pentru aceasta data (pentru voi ), sa stau de vorba cu una dintre “tinerele sperante” ale acestei societati si voi incerca in acest mod, sa va arat cum gandesc unii dintre tinerii acestei tari.
Ea este Raluca Ionita. Repere care sa va dea o idee despre ea :a intrat cu prima medie in Colegiul National Cantemir Voda,9.85, este foarte buna la matematica(a participat la concursuri-Euclid,Arhimede,Evaluare in Educatie,olimpiade,Cangouru),  inca din clasa a II-a si rezultatul cu care se mandreste cel mai mult l-a obtinut in clasa aVII-a, faza pe municipiu-9.88).
Inclinatia catre cifre a inceput inca de la gradinita, cand doamna educatoare Mariana Ricu,pasionata de matematica,i-a insuflat si ei aceasta pasiune.
De curand si-a vizitat fratele, absolvent de Cantemir,care a primit un job in Irlanda si,sub indrumarea lui ,care pentru ea este un foarte bun exemplu de urmat(a intrat la doua facultati si imediat dupa absolvire s-a angajat intr-un domeniu foarte cautat in lume la ora actuala-IT),a vizitat Trinity College din Dublin,o universitate foarte buna de acolo,un loc in care se gandeste sa mearga la studii in viitorul apropiat.Aici a avut ocazia sa vada cu proprii ochi una dintre cele mai mari biblioteci ale Europei, biblioteca unde a putut sa vada si un manuscris foarte vechi, scris in limba latina pe la anii 800-The Book of Kells.
Fiind un om mai special pentru mine,o persoana pe care inca incerc sa o cunosc si pe care o admir foarte mult,nu vreau sa vorbesc foarte mult despre realizarile ei(ar fi poate plictisitor pentru unii dintre voi),asa ca am ales sa v-o descoper intr-un alt fel: am vorbit cu ea deschis despre probleme ale societatii in care traim si vreau sa va arat astfel cum gandeste, ce asteptari si sperante are, ce crede un tanar despre oportunitatile care i se deschid in aceasta societate.
Cum definesti adolescenta?
R.I.Este cea mai frumoasa si mai intensa perioada a vietii.In aceasta etapa esti foarte vulnerabil si poti foarte usor,daca esti slab,sa o iei pe calea gresita .Nu stiu daca este ceva ce nu-mi place la cei de varsta mea ;fiecare are personalitatea lui,felul lui de a fi,de a gandi,de a se exprima.Nu-mi place ca foarte multi nu traiesc aceasta perioada bucurandu-se de frumusetea ei si se grabesc sa devina repede adulti.
Ce ai schimba din/in atitudinea tinerilor,daca ai putea?
R.I.Nu tine de mine sa schimb ceva si nu stiu daca as schimba ceva, dar le-as sugera sa fie mai respectuosi,mai responsabili,sa-si cultive calitatile,sa lupte pentru ceea ce-si doresc cu demnitate si respectand valorile eticii,sa fie cinstiti…Cel mai important,cred,este sa stim ca trecutul nu poate fi schimbat .Prin urmare ,atunci cand facem ceva, ar trebui sa ne gandim de doua ori inainte,pentru a nu regreta mai tarziu.Pot sa spun ca fiecare dintre noi este liber sa-si aleaga drumul in viata asa cum considera ca este mai bine pentru el.
Ce oportunitati avem :tu,eu si altii ca noi ,in tara?
R.I.Oportunitatile apar peste tot daca stii sa te faci apreciat ,daca iti cunosti bine meseria si o practici cu placere,daca esti responsabil,hotarat.Nu stiu inca daca voi pleca afara sa studiez.Acum nu imi doresc asta pentru ca sunt mai sentimentala si mi-ar fi greu acolo,departe,fara prieteni si familie.In acest moment prefer sa raman aici si sa contribui cum pot, cand imi va veni randul,la schimbarea in bine a societatii.Daca toti ne-am face treaba cu responsabilitate ,daca am fi animati de dorinta  de a face ceva mai bun si nu ar mai exista atata coruptie ,atata nepasare si rautate ,atunci am putea spune ca tara noastra se indreapta spre o schimbare radicala.
Coruptie spui?
R.I.Da.In tara ,coruptia a atins un nivel foarte ridicat,fiind cel mai mare dusman al nostru.Din pacate, lupta anticoruptie nu functioneaza cum ar trebui, deoarece inca nu se doreste eradicarea ei. Acest fenomen ar putea fi oprit daca legile ar fi mai aspre si nu s-ar mai tolera coruptia in institutiile statului.
Ce parere ai despre sistemul de invatamant?
R.I.Sistemul de invatamant din Romania este la pamant! Reformele au fost prost concepute si aplicate, au fost schimbate de fiecare guvern(si noi am fost cobai), creand un haos in invatamantul romanesc. O tara in care exista un sistem de invatamant slab, depasit, greoi, care nu se poate dezvolta si nu poate face distinctia intre programe si politici bune si rele, va da nastere unor generatii din ce in ce mai slab pregatite. Avem nevoie de o reforma in sistemul romanesc de invatamant actual.
O paralela intre ceea ce ai vazut in Irlanda si ceea ce vezi/traiesti aici…
R.I. In societatea romaneasca domnesc haosul, incertitudinea, lipsa de educatie, reaua credinta, mitocania, egoismul…Lipsa de educatie, de civilizatie sunt prezente peste tot: pe strada,  in scoli, in institutiile statului…Oamenii au devenit meschini, egoisti, fara intelegere fata de aproape, capabili sa calce in picioare orice si pe oricine pentru a-si atinge scopurile. Am stat mult prea putin in Irlanda pentru a putea face o paralela .Oricum, de cand pasesti  pe teritoriul lor se vede diferenta de civilizatie si educatie. Oamenii sunt veseli, ospitalieri, vesnic cu zambetul pe buze si dornici sa te ajute, sa te indrume, sa-ti ofere informatii.La noi, din pacate, intalnesti foarte rar astfel de oameni.
(Ce poti sa spui despre tine?)Esti o buna matematiciana?
R.I.Sunt o buna matematiciana? Probabil, nu stiu ce sa spun. Imi place foarte mult aceasta materie; pentru mine este un joc al mintii care imi da acel sentiment de satisfactie atunci cand rezolv o problema si care, in acelasi timp este si o continua provocare. Matematica pentru mine inseamna multa munca, multa concentrare si multa pasiune. Nu vreau sa fac o cariera in acest domeniu, dar stiu ca ma ajuta foarte mult sa devin un bun informatician.
Ce este un invingator?

R.I. Este acela care isi depaseste limitele. Nu imi doresc sa fiu mereu prima. Ceea ce vreau este sa-mi folosesc la maxim potentialul si sa am rezultate foarte bune.Mama m-a invatat sa fiu responsabila si sa fac ceea ce trebuie cat mai bine cu putinta, doamna educatoare mi-a insuflat dorinta de cunoastere, placerea de a invata, ambitia. Pot sa spun ca de aici, de la gradinita, a inceput pregatirea mea pentru viata. Sunt ceea ce sunt acum datorita doamnei Mariana Ricu, doamna pe care o salut cu respect. Poate nu reusesc intotdeauna, insa ma straduiesc, ca prin locurile prin care trec, sa las o impresie cat mai buna despre mine. Nu sunt deosebita fata de altii, sunt o adolescenta cu probleme si cu trairi ca si tine, ca si ceilalti, cu dorinte si idealuri. Sunt o fata care incearca sa faca ceva bun in viata, atat.Ce inseamna un om realizat ?

R.I. Pentru unii inseamna sa ai bani, case, masini. Pentru mine inseamna sa-ti atingi obiectivele pe care ti le-ai propus, obiective care sa te calauzeasca spre idealul de viata pe care ti-l doresti. Voi fi un om realizat daca voi avea un loc de munca stabil, un loc unde sa lucrez cu daruire si pasiune, capatand astfel independenta financiara. In opinia mea, sa fii realizat nu depinde de locul unde te afli, ci de modul in care reusesti sa ajungi acolo unde ti-ai propus, atat pe plan profesional cat si familial. Daca esti luptator si hotarat, ai sa reusesti oriunde, cred eu.

O perceptie frumoasa asupra unui viitor sumbru, cetos. O perceptie care sper sa nu fie mutilata de realitea apriga care ne inconjoara.

Va place colega mea? Este atat de modesta si de blanda, altruista si mereu zambitoare, incat ai putea sa crezi ca nu se lasa afectata de nimic din ceea ce o inconjoara. As fi tare bucuroasa daca, citind despre ea, i-ati descoperi si pe altii la fel ca si ea(sau daca v-ati identifica cu ea),oameni demni si buni, oameni care sa ne fie posibile calauze spre mai bine, intr-un viitor nu prea indepartat.

Ii urez colegei mele si voua, celor ca si ea, si nu numai voua-tuturor, sa aveti putere sa luptati pentru propriile idealuri. Sa fiti buni si rapizi, pentru ca viata este ca un tren care opreste o singura data in gara fiecaruia dintre noi. Sa auzim numai de bine .

10392367_859322590748550_4201831778761353370_n  Bianca Ladaru


2 thoughts on “Ralu Ionita, o tanara cu aspiratii din Cantemir

Leave a Reply

