“Bobooaca” din Cantemir.

Sunt multe povesti despre oameni care au ales calea strainatatii pentru a-si face o viata mai buna, mai frumoasa. Se simte izul melancolic in fiecare dintre ele. Lacrimile unui suflet dezradacinat poarta in ele dorul de meleaguri dragi, de tot ce este lasat in urma. Tributul platit va fi mereu dorul din suflet, tristetea din priviri si oftatul unei inimi puse sa aleaga.
Astazi va voi spune eu o astfel de poveste. Mi-a fost impartasita de Nguyen Khanh Huyen sau… Adriana. Este un bobocel de fata, o vietnameza vesela si prietenoasa. Familia ei a venit in Romania atunci cand fratele ei avea doar patru ani. Acum el este in anul al treilea la facultate. Ea s-a nascut aici si vorbeste foarte bine limba romana. Invatatoarele si unii profesori de limba romana au laudat-o mereu pentru lejeritatea cu care vorbeste si scrie. Fie vorba intre noi, de “n” ori mai bine decat multi dintre cei cu arbore genealogic autohton.
Acasa, cu familia ei, vorbeste “romano-vietnameza”, pentru ca nu cunoaste foarte bine limba strabunilor ei. Si stiti ceva? Cand a intrat la liceu, a obtinut nota mai mare la examenul de limba romana decat la cel de matematica si se mandreste cu asta. Este putin dezamagita insa, ca anul acesta doamna profesoara nu a luat-o la olimpiada pentru ca… e inca “boboc”.
Ceea ce nu stiam despre ea: este vicepresedinta in consiliul elevilor din liceu Smile. Ii place mult in Cantemir si, desi profesorii sunt putin cam exigenti, si-a dat seama ca vor sa o ajute, ca are ce invata de la ei. Nu regreta ca a pus acest liceu pe lista cu optiuni.
Mica ”papusa de portelan” (copiii de clasa a V-a sunt mai inalti decat ea Smile), atrage prin gingasie, prin farmecul unui zambet copilaresc si prin firea deschisa. Are multi prieteni in liceu si cel mai frumos pentru ea este atunci cand se intalneste cu ei pe holuri si o iau in brate.
Ii place mult sa faca sport, a facut parte din echipa de handbal a scolii (pe cand era in generala), desi e micuta si pare ca o simpla pala de vant o poate culca la pamant. Proful de sport ii spunea, glumind, ca toata puterea ei se trage de la orezul pe care il mananca. Smile
Una dintre pasiunile pe care si-o doreste implinita este sa cante. Si-a incercat puterile la “Copiii au talent” unde a ocupat locul al doilea. Isi pune in valoare talentul de fiecare data cand are ocazia, la evenimentele importante organizate impreuna cu alti conationali de-ai sai, la Ambasada Vietnamului din Bucuresti sau… in familie. Sarbatori precum Ziua Mamei, Anul Nou, Craciunul, Ziua Copilului, Venirea Toamnei (sarbatoare la care copiii se plimba cu luminite, purtand masti) ii unesc, chiar daca sunt o comunitate imprastiata si nu prea mare. Nu lipsesc de la astfel de evenimente mancarurile traditionale precum banh trung si nici costumele frumoase, multicolore.
”Desi m-am nascut aici si am crescut printre voi, nu pot sa spun ca sunt romanca 100%. Voi ramane mereu vietnameza. Aici am familia, prietenii, primesc dreptul la educatie, am tot ce-mi trebuie, ati putea spune voi. Da, asa este. Si Romania va fi mereu o parte din mine. Vietnam este insa tara mea, a strabunilor mei, a culturii mele. Din pacate am mers doar de trei ori acolo dar, ea va ramane vesnic in sufletul meu. Romania este tara in care m-am nascut, Vietnam este originea mea”, mi-a spus Nguyen.
Isi doreste sa revada locuri precum Vinpearl Land, Ba Na Hills, Nha Trang sau Vung Tao, locuri pe care le-a vizitat vara trecuta si despre care vorbeste cu melancolie in glas si cu privirea incetosata. Desi se simte ciudat si putin straina cand paseste pe pamant vietnamez (datorita stilului vestimentar si al atitudinii europene, total diferita de cea de acolo), isi doreste foarte mult sa mearga mai des in acele locuri indepartate ca sa poata simti cu adevarat de unde se trage si ca sa isi cunoasca cat mai bine originile.
Aceasta este, in cateva cuvinte, Nguyen sau Adriana… “papusa de portelan” din Cantemir. Sensibilitate si forta in acelasi timp, mult curaj, dragoste neconditionata pentru origini, pentru ceea ce te reprezinta si te defineste in viata. Pe toate acestea le-am descoperit la ea.
nguyenBianca Ladaru

2 thoughts on ““Bobooaca” din Cantemir.

Leave a Reply

